holowanie przyczepy z kategorią b

Wielu z nas nie wie, że ma uprawnienia do holowania przyczepy na kategorii B swojego prawa jazdy. Jest to o tyle ważne, gdyż umożliwia to użytkownikowi holowanie przyczepy towarowej i turystycznej o łącznej masie zestawu nie przekraczającej 3500 kg. Należy jednak pamiętać o kilku ważnych rzeczach odnośnie wagi naszego auta, wagi przyczepy i zasadach poruszania się po ulicach zestawem pojazdów.

DMC auta

DMC auta to inaczej dopuszczalna masa całkowita naszego pojazdu. Informację o maksymalnej wartości DMC znajdziemy w dowodzie rejestracyjnym pojazdu, w pozycji F.1. W przypadku holowania przyczepy na kategorii B wartość ta jest istotna, gdyż poza możliwościami naszego auta, w dużym stopniu definiuje jak ciężką przyczepę możemy holować w ramach posiadanej kategorii. Druga ważna wartość do pozycja O1/O2, która informuje nas o dopuszczalnej masie całkowite przyczepy z hamulcem/bez hamulca jaką możemy holować posiadanym pojazdem.

DMC przyczepy

Taj jak w przypadku auta, również przyczepa posiada dopuszczalną masę całkowitą określoną w jej dowodzie rejestracyjnym. Wartości te określone są w dowodzie rejestracyjnym przyczepy w pozycji F.1. Należy pamiętać, że w przypadku podstawowego prawa jazdy (kat. B) holowanie przyczepy jest możliwe jeśli DMC auta oraz DMC przyczepy nie przekracza łącznie wartości 3500 kg. Pamiętajmy również aby sprawdzić możliwości uciągu przyczepy przez nasze auto, które znajduje się w pozycji O1/O2 dowodu rejestracyjnego.

Bezpieczeństwo

Holowanie przyczepy na kategorii B daje nam spore możliwości transportowe. Należy jednak pamiętać, iż jazd zestawem auto plus przyczepa wymaga od nas zwiększonej uwagi oraz wyrobienia nowych nawyków w czasie podróżowania. W pierwszej kolejności pamiętajmy, iż zgodnie z przepisami obowiązującymi w Polsce poza terenem zabudowanym nie możemy przekraczać prędkości 80 km/h. Druga rzecz, o której dowiemy się już podczas pierwszej próby zatrzymania to wyraźne wydłużenie drogi hamowania. Warto mieć to na uwadze i zachować odpowiedni odstęp przed poprzedzającymi nas pojazdami. Ostatnia równie istotna kwestia to ograniczenie dynamiki auta spowodowane dodatkowym obciążeniem oraz konieczność zwrócenia uwagi na długość naszego zestawu, która wymaga odpowiedniego „nadłożenia” podczas skręcania.

Eksploatacja

Musimy pamiętać, iż Holowanie przyczepy na kategorii B to zwiększone zużycie eksploatacyjne naszego auta. Podczas jazdy zestawem bardziej obciążone są hamulce, sprzęgło oraz sam silnik samochodu. To wszystko ma wpływ na jego eksploatacja. Przy częstym holowanie przyczepy, regularnie kontrolujmy stan tych podzespołów i zlecajmy ewentualny serwis tak aby jazda była bezpieczna i nie przysporzyła nam w trakcie podróży niepotrzebnych niespodzianek.

Podsumowując możemy w ramach posiadanych uprawnień prowadzić zestaw auto plus przyczepa o dopuszczalnej macie całkowitej nie przekraczającej 3500 kg. Ważne, aby mieć na uwadze, iż holowanie przyczepy na kategorii B wymaga wyrobienia nowych nawyków oraz wzmożonej kontroli naszego auta wynikającej z bardziej wysilonej eksploatacji.